Niezbędnik codziennej diety

Soki warzywne – niezbędnik codziennej diety

Jednym z celów człowieka jest dobra jakość życia. W tę sferę, jako priorytet, wpisuje się zdrowie. Aby je osiągnąć, warto zmienić nieodpowiednie nawyki w diecie na rzecz spożywania produktów jak najmniej przetworzonych. Ich grupa obejmuje dostarczanie dużej ilości warzyw, które nie każdy z nas lubi lub nie ma czasu na ich przygotowanie. W takich sytuacjach ratunek niosą soki warzywne.

Soki warzywne – wartości odżywcze

Soki warzywne z marketu internetowego bee.pl to nie tylko dobry sposób na zapewnienie organizmowi codziennej dawki witamin, ale również stanowią wygodne źródło zalecanej porcji warzyw. Spożywając je, dostarczamy sobie:

  • enzymów niezbędnych do procesów trawienia
  • magnezu
  • potasu
  • żelaza
  • prowitaminy A
  • witamin C, B, E, K
  • nawodnienia.

Soki warzywne – zalety ich spożywania

Z uwagi na wysoką zawartość cennych składników odżywczych i minerałów, spożywanie soków warzywnych niesie za sobą same korzyści, takie jak:

  • bardzo dobre nawodnienie organizmu – skład wody zawartej w sokach z warzyw jest praktycznie tożsamy ze składem wody w organizmie człowieka i dlatego nasze tkanki w pełni ją absorbują
  • stanowią sukcesywną formę napoju – z uwagi na niską zawartość cukru, świetnie gaszą pragnienie
  • są doskonałym sposobem wypełnienia zalecanej porcji warzyw w codziennej diecie
  • mogą być samodzielnym dodatkiem do posiłków lub stanowić ich wypełnienie lub bazę do zup czy sosów
  • składniki odżywcze w nich zawarte występują w postaci naturalnej i dlatego też są w pełni absorbowane przez organizm już w ciągu kilkunastu minut po spożyciu, nie obciążając go
  • stanowią świetny zamiennik warzyw w ich jadalnej postaci (w szczególności dla dzieci)
  • spożywanie soków warzywnych jest o wiele lepszym środkiem nawilżającym skórę niż krem – nawilżają głęboko umiejscowione partie naskórka od wewnątrz, czyli tam, gdzie nie docierają specyfiki zewnętrzne, w efekcie czego działają odmładzająco
  • niektóre z nich zawierają więcej wapnia i żelaza niż mleko czy mięso wołowe
  • pomagają w profilaktyce i walce z różnymi chorobami układu trawiennego, sercowo-naczyniowego, chorobach jelit, nowotworach
  • stanowią świetny sposób na detoksykację organizmu – oczyszczają z wolnych rodników i blokują wchłanianie metali ciężkich.

Soki warzywne – przykłady życiodajnych soków z warzyw

Warto wspomnieć, które soki warzywne zyskały popularność dzięki swemu unikalnemu i wartościowemu dla naszego zdrowia składowi. Można je spożywać osobno lub w różnych kombinacjach. Oto ich lista wraz z najważniejszymi wybranymi właściwościami prozdrowotnymi.

Sok z marchwi:

  • zawiera ponad 100% zalecanej dawki dziennej witaminy A – dlatego też pomaga m. in. w chorobach oczu
  • poprawia stan skóry – redukuje przebarwienia, poprawia koloryt, nawilża ją, zapobiega fotostarzeniu, ujędrnia
  • profilaktyka lub uzupełnienie leczenia chorób nowotworowych, np. rak przełyku.

Sok z buraka:

  • walczy z nadciśnieniem tętniczym
  • poprawia funkcjonowanie mózgu, dzięki czemu przeciwdziała demencji
  • niskokaloryczny.

Sok z selera naciowego:

  • bardzo dobrze nawadnia
  • oczyszcza organizm z toksyn
  • działa przeciwzapalnie oraz przeciwbakteryjnie.

 

Dlaczego warto spróbować soków warzywnych?

Dostarczanie organizmowi odpowiedniej dawki witamin i składników odżywczych warunkuje naszą odporność oraz dobre samopoczucie. Każdy z nas chce przecież budzić się co rano w pełni sił i czuć energię przez cały dzień. Z tego właśnie powodu warto do swojej diety włączyć soki warzywne. Pomagają one nam przyswoić korzystne substancje zawarte w warzywach w ciekawej i lekkiej formie.

Krótki czas przygotowania

Może nam się wydawać, że robienie soku warzywnego jest czasochłonne i skomplikowane. Na szczęście jednak okazuje się, że przygotowanie go zajmuje tylko chwilę – da się przyrządzić sok nawet z samego rana i zabrać go ze sobą na uczelnię czy do pracy. Szybkość przygotowania takiego wartościowego dodatku do posiłku jest dużą zaletą i sprawia, że warto po prostu spróbować podjąć się wyzwania picia soków. Już po kilkunastu dniach widać różnicę – lepsze samopoczucie i zwiększoną ilość energii. Takie efekty mogą sprawić, że zdecydujesz się sięgać po soki warzywne już codziennie.

Różnorodność

Przepisy dostępne w internecie można przeglądać w nieskończoność. Różne kombinacje umożliwiają cieszenie się nowym smakiem każdego dnia, zatem soki warzywne nie są monotonią w żywieniu. Testowanie nowych połączeń i powracanie do tych ulubionych i sprawdzonych sprawią, że soki okażą się codziennie kuszącą opcją. Nawet po wielu dniach codziennego spożywania nie znajdziesz się w sytuacji, gdy zbrzydły Ci, bo wszystkie smakują tak samo! Jeśli któryś z przepisów nie przypadnie Ci do gustu, masz do wypróbowania szereg innych, a poprzez dodanie do soku przypraw dodatkowo ubogacisz otrzymany smak.

Źródło składników odżywczych


W ciągu dnia powinniśmy zjadać jak najwięcej warzyw, by dostarczać sobie wiele istotnych składników, które pozwalają organizmowi na właściwe funkcjonowanie i zapewniają zdrowie. Sporo osób ma z tym problem i zastanawia się, co robić, aby zmienić tę sytuację i poprawić nawyki żywieniowe. Soki zastępują niezdrową przekąskę, są niebanalnym dodatkiem do jakiegokolwiek posiłku, a przy tym zawierają między innymi potas, magnez czy żelazo. To skondensowane warzywa przygotowane w formie zachęcającej do spożycia. Stanowią bomby witaminowe, a do tego są mniej kaloryczne niż soki owocowe.

Soki ze świeżych warzyw są pełne smaku i witamin. To ciekawy pomysł na dodatek do diety dla całej rodziny – przyniesie korzyści dla zdrowia wszystkich domowników i będzie stanowić wspaniały dodatek do śniadania, obiadu czy kolacji. Zdecyduj się na ich wprowadzenie do jadłospisu, a na pewno nie pożałujesz tego wyboru!

 

 

Co dodać do soku warzywnego?

Soki warzywne (https://www.bee.pl/9017-soki-warzywne) stają się coraz częściej wybieraną przez nas opcją. To nic dziwnego, gdyż okazują się one wartościowym dodatkiem do posiłku i dostarczają wiele cennych składników do organizmu. Czy mogą być jednak jeszcze zdrowsze? Dzięki dodatkowi przypraw oraz tzw. superfoods zyskują nie tylko na smaku, ale także na wartościach odżywczych!

Eksperymenty z ziołami

Zioła, takie jak mięta, bazylia czy koperek mogą dodać zupełnie nową nutę smakową do gotowego soku. Nawet delikatny smak może stać się intrygujący i zaskakujący w połączeniu z takimi dodatkami. Najlepiej sięgać po świeże zioła, gdyż są one najbardziej wyraziste. Znaleźć je można w wielu marketach, a wybór jest imponujący.

Wyjątkowe superfoods

Popularność superfoods sięga obecnie zenitu. Produkty te zostały docenione przede wszystkim za niesamowite właściwości – posiadają ogrom korzystnych dla nas związków, a przy okazji można je dodawać niemal do wszystkiego. Chlorella, spirulina, młody jęczmień, jagody acai, goji, nasiona chia… Wymieniać można praktycznie bez końca, a każda propozycja bogata jest w witaminy i minerały. Wystarczy niewielka ilość, aby dopełnić swój sok, a przy okazji nadać mu intensywniejszy kolor.

Pomocne przyprawy

Odrobina soli i pieprzu pomaga wydobyć głębię. Nie bójmy się również sięgać po inne przyprawy, jakie znajdziemy w kuchni. Kurkuma, kolendra, chili czy imbir nadają się tak samo świetnie do doprawienia soku, jak i do innych potraw. Soki warzywne nie muszą być przecież nudne – to od nas zależy, ile przypraw dodamy i czy postawimy na łagodniejszą wersję, czy coś bardziej wyrazistego. Zawsze dobrze jednak pamiętać o umiarze – nikt nie lubi, gdy sok okazuje się zbyt ostry czy gorzki. Najlepiej dodawać przyprawy stopniowo i sprawdzać, czy osiągnęliśmy już smak, o który nam chodziło.

Słodki dodatek

Niektórzy z początku nie uważają, że dodanie do soku warzywnego owoców to dobry pomysł. Jednak niektóre z takich połączeń okazują się wyjątkowo trafne – wystarczy spróbować. Orzeźwiająca cytryna, słodkie jabłko czy świeże owoce dostępne w danym sezonie to kolejny prosty sposób na uzyskanie pysznego soku. Można go spożyć już z samego rana, by cieszyć się dobrym samopoczuciem przez cały dzień.

Soki warzywne z dodatkiem superfoods, przypraw czy ziół będą jeszcze lepsze i z chęcią wybierzesz je jako urozmaicenie. Będą doskonałe w przerwie w pracy czy jako dodatek do lunchu, nadadzą się również jako niebanalny dodatek do obiadu dla całej rodziny. Każdego dnia testować można kolejne połączenia i zaskakiwać własne kubki smakowe.